Top singlovi

  1. Foo Fighters - The Sky Is A Neighborhood
  2. Thirty Seconds To Mars - Walk On Water in the Live Lounge
  3. Sting – I Can't Stop Thinking About You
  4. Radiohead - Lift
  5. David Bowie - I Can't Give Everything Away
  6. Prophets Of Rage – Living On The 110
  7. Nine Inch Nails – Less Than
  8. Queens Of The Stone Age – The Way You Used To Do
  9. U2 - You’re The Best Thing About Me
  10. Starsailor - All This Life

Top album

Neil Young - Hitchhiker

dvd preporuka

David Gilmour – Live At Pompeii

Najava koncerata

Ključne riječi

Sve ključne riječi

Intervju: Sinteza - Vrhunski spoj klasične glazbe i rocka

Intervju: Sinteza - Vrhunski spoj klasične glazbe i rockaNe znam da li se vama događa kao i meni, ali svako toliko se ”zasitim” slušanja mjuze, neovisno o žanrovima koji se zateknu u mom playeru... dogodi se taj overload i trebam neko vrijeme, ponekad čak tjedni ”tišine”, da se oporavim od silne količine apsorbiranih tonova i zvukova. Možda je tome ”kriv” glazbeni novinar u meni koji u opisu svog uredničkog posla internet magazina ima i preslušavanje ”tona i tona” svakakojakih pjesama i albuma ili luđački životni tempo koji nabijam posljednjih mjeseci. Enivej, u cijelom tom kaosu nešto izvan fokusiranih prioriteta mi je ipak zaokupilo pažnju - nesvakidašnja glazba ”heroja” današnje priče. Sugovornik ispred benda je Sandi Bratonja (bas gitara). Dame i gospodo, upoznajte grupu Sinteza.

Ri-rock.com: Baš ste mi dobro sjeli nakon jedne od prije navedenih ”glazbenih pauza”, mislim da se definitivno ne radi o slučajnosti... glup je osjećaj ljudima koje znaš (a u Rijeci se manje-više svi dobro znamo, barem u glazbenim krugovima) saopćiti da to što rade i nije neka ”velika stvar”, da je prožvakano, neinventivno i da, barem meni, ne vrijedi previše pažnje. Mada se u takvim situacijama uvijek oslanjam na to da je jedina dobra kritika - iskrena kritika, ego je ipak jako zeznut obrambeni mehanizam. A bez ego tripova teško da bi bilo dobrog zvuka. That’s the Way... Srećom, u mojim očima grupa Sinteza je dijametralno suprotno pozicionirana. Tako da mi je stvarno laknulo nakon prvog slušanja pjesama, a to što se znamo samo olakšava stvar i otvara neke nove prostore u komunikaciji na relaciji novinar-glazbenik... Ljudi, svirate vrhunsku mjuzu. Čestitam.

Što je uopće Sinteza?

Sinteza: Klikni na Wikipediju i saznat ćeš da je, citiram: ”Sinteza - jedna od osnovnih metoda spoznaje”. To je spajanje jednostavnijih misli u složene. U našem slučaju to je spajanje različitih glazbenih stilova, za sada. Klupko se vremenom razvija, ideje nadolaze. Želja nam je zaobići neke stereotipe o tome što se u glazbi može, a što ne može.

Ri-rock.com: Kako ste formirali Sintezu?

Sinteza: Brusio sam kamenac (zubni) kod Zorana Puškarića, mog stomatologa, i čuo sam, ako zanemarimo motor zubne brusilice, neku energičnu klavirsku melodiju u pozadini. Kad je stao brusiti, pitao sam ga što je to. Ah, rekao mi je, to ti je moj brat, vježba po cijele dane, siđi sa mnom da ga upoznaš. Sišli smo niz stepenice, otvorio mi je vrata jedne sobe iz koje se čula glazba, a kad tamo... hrpa antikviteta, starih televizora, radija, gramofona, naliv pera, nota i prašine, uglavnom... Veljača je, širom otvoreni prozor, tip u potkošulji ubija klavir.
Zaljubio sam se.
Suradnja nije počela odmah, ali već nakon par druženja, a možda i godina, ne znam više točno, počelo se klupko motati. Hrvoje bi mi svirao svoje pjesme koje su sve redom pogodile neku, ne znam, bit, a meni se po glavi neprestano motala ideja kako bi taj klasični mess zvučao da se impregnira sa nekim pop, rock, ili alter tkivom.
Sve je kulminiralo kad smo se opet jedne zime zatvorili u moj studio i uplastičili nekoliko pjesama, Hrvoje bi odsvirao klavir, ja bih izaranžirao loop, baseve, gitarice... ukratko, snimili smo naš prvi demo. Sinteza. Sinteza klasike i rocka. To više nije bila zezancija, mislili smo što ćemo sad sa tim? Mi sami ne možemo tako to izvoditi,trebaju nam ljudi. Ali ljudi koji razmišljaju tako. Tko će ih naći...
Moram ovo spomenuti. Hrvoje je prije nego smo počeli intenzivnije surađivati imao naviku da traži glazbenike za suradnju putem oglasa, tako se na jedan od tih oglasa javio i bubnjar Goran Plejić, odsvirao par sessiona sa njim, i koji mu je toliko zaokupio pažnju da mi je on mjesecima nakon što se ovaj više nije javljao, skoro pa plačući govorio: ”Ma da samo čuješ tog Gorana,to je strašno, on je ovo on je ono, nikada nisam čuo da neko tako svira”. Goran je u to vrijeme surađivao sa zagrebačkim Gin Cooler, te nije imao vremena za ozbiljniji rad sa još jednim bandom.
Ništa. Hrvoje je ponovo po staroj navici stavio oglas, moj i njegov broj, javljali su se neki ljudi, nebitno, a onda me jedan dan nazvao Hrvoje i mislio sam da će iskočiti kroz telefonsku žicu: ”ej,znaš tko me nazvao... Goran Plejić... sjećaš se... pričao sam ti... onaj tip... ahahahaha... dovest će i svog frenda gitaristu... kad ćemo probu, kad ćemo svirati!?
Pa... da skratim. Ta proba mi je još uvijek u sjećanju, u sat vremena skužili smo da je vibra dobra. I počeli smo raditi. Taj prijatelj, gitarist, je Luka Toman koji je tjedan dana kasnije već počeo svirati sa mnom u Urbanovoj Četvorci nakon što je band napustio Tonči Radić. O sinkroniziranosti tih događaja me ništa ne pitaj jer je to izvan mog dohvata shvaćanja.
Maju (violina) je Hrvoje doveo nakon par mjeseci na probu, mislio je da bi ona unijela jednu dodatnu dimenziju u koncept, i imao je pravo... Već na prvoj probi sa Majom se osjetila jedna nova senzibilnost i opet se ideja Sinteze kao Objedinjavanja potvrdila. Izgleda da ta ideja ustvari i nema neki konačan ishod, a ja bi volio da se to tako i nastavi jer se projekt od prvog dana stalno razvija.

Ri-rock.com: Članovi su glavom i bradom zaduženi za...

Sinteza: Hrvoje Puškarić svira klavir, Luka Toman svira gitaru, Maja Veljak violinu - moram spomenuti Natašu Veljak koja je zamijenila svoju sestru, violinisticu, na jednom koncertu u Zagrebu 13.01.2007. - tako je to dobro bilo da se nadamo budućoj suradnji, Goran Plejić svira bubnjeve, Sandi Bratonja svira bas.

Ri-rock.com: Violinistica Maja došla nešto kasnije u bend... koliko ste njenim dolaskom odmakli od početne ideje o zvuku i kreacijama?

Sinteza: Ahm... mislim da sam to već spomenuo. Zvuk violine je popunio jednu frekvenciju koja nam je nedostajala, obzirom da nismo strogo orijentirani na vokalni izričaj. Ima nešto sjete i privlačnosti u tom instrumentu, mislim da nam je to trebalo. Volimo analogne zvukove.

Ri-rock.com: Kažeš da ne želite biti dio nekog određenog glazbenog žanra, uspijevate li u tome?

Sinteza:Teško je u ovoj hiperprodukciji i kaosu od ponude na glazbenom tržištu reći da možeš smisliti nešto novo. Pa ipak, vjerujemo da smo u godinu dana rada uspjeli izvojevati ono što se zove ”Naš Sound”. To je plodno tlo za daljnji razvoj.

Ri-rock.com: Svirate instrumentalnu glazbu. Nemate što reći ljudima ili je mjuza (više nego) dovoljna?

Sinteza: Opet ja. Imamo itekako što za reći, ali zasada smo se koncentrirali na instrumentale.

Ri-rock.com: Planirate li neke vokalne suradnje ili uključivanje stalnog pjevača u Sintezu?

Sinteza: Malo je bilo planiranja, više manje stvari su vremenom se same od sebe razvijale, naravno da publika traži da im se netko obrati, ali ne bih se kladio 100% da je to obraćanje uvijek kvalitetno. U suprotnom, onda bih, da se mene pita, radje da vokala nema, nego da upropasti kvalitetu koja već postoji.

Ri-rock.com: Obzirom da većina vas ima jaku klasičnu glazbenu naobrazbu; Hrvoje je stvarno vanserijski pijanist, rekao bih čak i u okvirima klasične glazbe, Luka je profesor gitare u Glazbenoj školi, Maja svira u orkestru riječkog HNK Ivana pl. Zajca; čini se da imate stvarno ”širok horizont” stvaranja, niste baš u frci sa slaganjem tri osnovna akorda. Koliko naobrazba pomaže u stvaranju pjesama, a koliko odmaže?

Sinteza: Naobrazba je bitna, ali ne i ključna. Za neke stvari potrebno je znanje i nije dovoljan feeling da se prodre u neke slojeve slušateljeve svijesti, ali ima nešto što se razumom ne da objasniti... kad jednostavno znaš kako nešto mora biti.

Ri-rock.com: Čiji je autorski dio posla?

Sinteza: Hrvoje napravi pjesmu, on može slobodno sjesti u neku kavanu za Grand Piano i odsvirati je kao klasičnu pjesmu... Ima pjesama koje smo radili svi zajedno, neke je radio Luka, neke sam ja. Klasični dio je Hrvojev. Onaj reprezentativni.

Ri-rock.com: Slušajući vas uživo u Stereo dvorani na vašem premijernom nastupu prije Urbana & 4 (Rijeka, 30. prosinac 2006.) činilo mi se da radite ”pjesme u pjesmi” - netko bi odmah odmahnuo rukom i rekao ”ah, simfo furka”, ali stvar ipak nije tako jednostavna. Kompleksnost vaše glazbe proizlazi iz želje da što više toga kažete putem instrumenata, onako kao što to rade Mogwai, ili recimo francuski Air - barem se meni tako čini. Mada je ta snažna doza klasične glazbe tipa Debussyja, Rahmaninova i Chaikovskog kod vas ipak u prvom planu, ponajviše po pitanju klavira (eto, ipak sam vam zalijepio etiketu). Dakle, ”pjesme u pjesmi” i kompleksije forme van pop i rock obrazaca...

Sinteza: To je jednostavno dobra glazba. Vidi... Na šta te podsjeća Mogwai? Na... ništa,to je Mogwai. Na šta te fura Air? Ahm... nema usporedbe. Air je Air.
Sinteza je Sinteza.

Ri-rock.com: Ovaj...
Sinteza: E...

Ri-rock.com: Ne, ja nisam rekao. To si izmislio.

Sinteza: Pa... zato moraš biti pažljiv dok radiš lekturu.

Ri-rock.com: Nek ostane, tko skuži njemu pet. Idemo dalje... Vizualni dio nastupa vam je bitan. U jednom nedavnom razgovoru si mi rekao da ”još tražite način kako prikazati svoju priču”. Jeste li je našli?

Sinteza: Citiram - ”Klupko se vremenom razvija, ideje nadolaze. Želja nam je zaobići neke stereotipe o tome što se u glazbi može, a što ne može”.

Ri-rock.com: Pametnome dosta. Kazališni ambijent ili neki mali klub s ambicijom da bude freestyle jazz okupljalište za odabranu ekipu bi mogli biti pravi prostori za vaše buduće koncerte. Teatralnost u službi glazbe - da ili ne?

Sinteza: Teatralnost u službi umjetnosti. Glazba - samo kao jedna od razina predstavljanja. Što se prostora za svirku tiče... mislim da je važnije da zaokružimo dobar koncept. Kao predgrupi nam je bilo lako nastupiti, jer se u 20 minuta i pred kvalitetnom publikom može dosta dobro izgraditi dinamika, a svatko će ”izdržati” pa i da ga ne zanima. Dovesti novi band u određeni prostor i zaokupiti njihovu pažnju na jedan sat ili više, e to je već umjetnost, naravno, ako to želite napraviti kako treba... i bez frontmena koji se obraća. Zanimljivim aranžmanima pokušavamo postići tu hipnozu. Naravno da je teže nego nekim ponavljajućim tekstom. Glazba je mnogo apstraktnije tkivo od teksta.

Ri-rock.com: OK, okrenimo se manje apstraktnim ”zemaljskim” stvarima. Imate li spreman materijal za objavljivanje prvog albuma?

Sinteza: Skoro pa da je tako, mada mislimo da je bolji način svirati svirke nego izdavati album. Možda neki CD s dvije pjesme. Kako se to zove? Single x 2? Polako s albumima, ’ajmo mi vidjeti tko će taj album kupiti.

Ri-rock.com: Kakve su ispale live snimke?

Sinteza: Nismo još poslušali. Svi su u poslu. Ekipa koja je snimala koncert, Urban, Četvorka, a i Sinteza. Kad se sve malo smiri, na miru ćemo preslušati live materijal.

Ri-rock.com: Postoji li mogućnost da bliže surađujete s Damirom Urbanom, obzirom da ti i Luka svirate u Četvorci.

Sinteza: Pa, ova dva koncerta Sinteze koja su više predstavljena kao nekakav ”Urban-paket” iznenađenja za publiku nego kao predgrupa (čak sam naišao na informaciju - Sinteza Saše Markovskog, što govori koliko je to sve ustvari isprepleteno u očima publike), pa i suradnja naše violinistice sa Četvorkom najavljuje jednu novu eru međuodnosa, jednu, rekao bih kućnu atmosferu. Ne znam točno koliko bliže od toga. Dobiti priliku za nastup u dva eminentna kluba u Rijeci i Zagrebu, prepunjenih kvalitetnim auditorijumom, teško da neki band može poželjeti bolje uvjete ili bolju suradnju. Markovski se polako i sigurno probija u svijet elektronske glazbe, što mi je osobito drago, jer to je također opet odmak od onog što Četvorka inače radi.
A opet je sve to povezano. Sinteza. Spajanje jednostavnijih misli u složene.

Ri-rock.com: A gdje je nestala eventualna suradnja s Urbanom u odgovoru? On je u principu poznat po svojoj otvorenosti za nove ideje, ”Tri čvora na trepavici” je bio odličan potez koji je razbio neke uvriježene stereotipe u shvaćanju pojma ”izvođenje glazbe”, kako kod publike, tako i kod kolega glazbenika. Prilikom vašeg predstavljanja na riječkoj premijeri Urban je naglasio da ste njegovi gosti-prijatelji čiji mu se rad sviđa, a ne klasična predgrupa za zagrijavanje atmosfere.

Sinteza: Vjerujem da će je u budućnosti biti, kao i s drugim pjevačima, ali bi voljeli da se band prije umjetnički etablira. Razlog takvom razmišljanju je sklonost dijela publike da sve informacije sprema u ”ladice”. Željeli bi, za početak, iako će to biti puno teže, da se probijamo sami. Urban nam je stvarno pružio šansu da se predstavimo na najbolji mogući način, na dobrom ozvučenju i pod dobrom rasvjetom, na čemu pak hvala G.I.S.-u.

Ri-rock.com: Vaša internet stranica Sintezaonline.com vapi za novim sadržajima, što se događa po tom pitanju? Vidio sam na YouTube.comu video snimku premijernog nastupa. Netko vas je uploadao i pohvalio, neki frend ili možda fan...

Sinteza: Nadam se tehničkoj podršci Ri-rock.coma što se tiče weba, ipak smo mi malo spori po tom pitanju, ali najavio bih da će se uskoro pojaviti neka mp3-ca, pa i pokoja fotka. Što se YouTube.coma tiče, netko nas je uploadao i pohvalio, neki frend ili možda fan...

Ri-rock.com: Ako opstanete na domaćoj glazbenoj sceni - predviđam vam ”svijetlu budućnost”, moja čarobna kristalna kugla kaže da bi mogli uspješno krenuti - u inozemstvo. Postoje li želje u tom pravcu? Internet možda, barem za početak?

Sinteza: Imam i ja jednu kuglu. U njoj vidim čovjeka koji s prve stepenice, da bi stigao na treću stepenicu, staje na drugu stepenicu.

Ri-rock.com: Tako je. Korak po korak prema konačnom Spajanju.

Robert Paulić

Objavljeno 15.01.2007.

Vremeplov

San koji čovjek sanja sam je samo san. San koji sanjamo s drugima je stvarnost... Ne vjerujem u ubijanje koji god razlog postojao za to.
John Lennon