GRAD - ”Glad”

GRAD - ”Glad”Izdavač: Dallas Records
Datum izlaska: 30.5.2005.
Popis pjesama: Kreni :: Glad :: Savršen dan :: Putna :: Samo da te imam :: Eni :: Dim :: Rodeo :: Sretno dijete :: Tek kada sanjam :: Do sumraka - Underground sky remix.

Grad su: Dean Škaljac - glas; Orijen Modrušan - gitara; Igor Stevanović - gitara, glas; Slobodan Grujičić - bubanj, glas; Saša Đanić - bas, glas; Danijel Benčik - klavijature.

Grad je svoj vrhunac odavno ostvario kad je predvodnički jahao na riječkom i ex-YU Novom valu krajem ’80-tih i početkom’ 90-tih godina (albumi ’’Ljudi’’ i ’’Amerika’’) – rekli bi oni koji vole bezrazložno podijeliti riječke grupe na ’’stare’’ i ’’mlade’’. Mnogi su ih otpisali nakon višegodišnje pauze, nakon čega oni nošeni unutarnjim stvaralačko-sviračkim nemirom izdaju dva albuma (”Planet majmuna 1999” iz 1998. i ”Nebo” iz 2001.) koji medijski prolaze sasvim solidno i bez napuhane halabuke koju su u to vrijeme mnogi lošiji bendovi uspješno iskoristili. Unatoč prevladavanju odličnih skladbi na oba albuma i tek pokojom prosječnom Grad je, ruku na srce, grupa koja nikada nije kapitalizirala (osim trajnog kultnog statusa) neupitni stvaralački i svirački kvalitet, bilo medijskim, diskografskim ili financijskim scoreom. Nadalje, u riječkim kuloarima se godinama rado spominje katastrofalna pogreška tadašnjeg menagmenta i izdavača, otezanje s izdavanjem prvijenca, kao i traljavo odrađen marketing istog. I tako redom...

Jednostavno rečeno – puno gluposti, zavisti i sustavnog ignoriranja sasvim vidljive činjenice – Grad je vrhunska glazbena formacija uistinu iznikla na riječkom Novom valu, odrasla tijekom ratnih i poratnih ’90-tih, dok danas čine punokrvan rock sastav neupitne kvalitete. Argumenti za navedenu tezu su dostupni u svakom boljem CD shopu, svedeni su na jednostavan i višeznačan naziv novog Gradovog albuma nazvanog ’’Glad’’. Da, gradovci su još uvijek gladni dobre svirke bez obzira na domicilnu kulturnu (tako i glazbenu) bijedu. Višegodišnje srozavanje domaće glazbene scene i marginaliziranje kvalitetnih izvođača na uštrb raznih Škora, Magazina, Story Super Lova Talents bezveznjakovića, Nera Stipičević, Luka Nižetića i sličnih estradnih ’’jarana’’ postojanju grupe kao što je Grad nikako ne ide u korist, pogotovo u 2005.godini kada smo zaista dotakli dno hrvatske glazbene kulture.

Vidljivo je iz gotovo svih skladbi na ’’Gladi’’ da su dečki istrenirali svoje neurone na gitarski pop-rock izričaj u kojem ćete prepoznati Killlers, Franz Ferdinand ili pak The Strokes. Mala inverzija – Grad je dugovječniji od ’’novog MTV-ijevskog rocka’’ i ustvari, oni su Ferdinandi prije Ferdinanda i srodnih uspješnih skupina. Niste baš uvjereni? Poslušajte ’’Ameriku’’, njihov album s početka ’90-tih. Vratimo se ipak ’’Gladi’’. Magična riječ je radiofonija, hitoidnost skladbi je proporcionalna kvaliteti, a teme su raznolike (novi početak, strah od starenja, vjera u ’’njih dvoje’’, zadržavanje djeteta u sebi u 40-tima ...) i prezentirane neopterećeno, pozitivno s vješto odmjerenom dozom nezaobilaznog rockerskog adrenalina. Pjesme ’’Sretno dijete’’, ’’Glad’’ i ’’ Tek kada sanjam’’ su savršeni ’’ubodi’’ za DJ-eve rock klubova, dok su ’’Eni’’,’’Rodeo’’ i ’’Samo da te imam’’ favoriti za glazbene urednike radio stanica koje imalo drže do vlastitog kredibiliteta.

Svi koji su već čuli album slažu se da se radi o možda i autorski najboljem i najzrelijem izdanju u dosadašnjoj karijeri benda. ”Mislimo da je ovo izvrsna ploča. Ful je pozitivna vibra unutar benda, a to se najbolje osjeti na samim snimkama. Čuj, a što se tiče hitova to ćemo vidjeti kad ploča izađe van”, komentiraju oni u nedavnom razgovoru za Ri-rock.com.

Sve pjesme i ovoga puta potpisuju gitarista Orijen Modrušan i pjevač Dejan Škaljac. Posebno je upečatljiv čvrst i kristalno jasan zvuk iza koje stoji sam bend i koproducent Mario Junčić. Momci kažu: ”u odnosu na prijašnje albume i u trenutnim odnosima snaga, ovo je najbolji sound kojeg smo ikada imali na ploči”.

Još pokoja riječ o produkciji i tehničkoj strani snimljenog materijala. ’’Glad’’ je, ponajviše zahvaljujući znanju snimatelja/producenta, mlađahnog, ali iznimno talentiranog i radišnog Marija Junčića, snimio album na nivou recentne produkcije svjetskih bendova, ponajviše svojom čistoćom i širokom panoramom zvučne slike koja dokazuje da gitarski zvuk ne mora biti osuđen na riskantni odabir lo-fi pristupa (slučaj albuma ’’Retro <<’’ Urbana & 4). Čvrsti zid ’’masnih’’ distorziranih gitara (’’Savršen dan’’) nasuprot ’’mekše’’ pop produkcije koja izvrsno uključuje čak i harmoniku (’’ Samo da te imam’’) u savršenom su balansu, sve je podređeno potrebama pojedinih pjesama i intimnim pričama autora Dejana Škaljca.

Neovisno o spomenutoj neveseloj svakodnevici domaće glazbene scene, diskografskoj krizi uzrokovanoj dostupnošću novih digitalnih formata i svemogućeg interneta, te budućoj sinusoidi ovog 20-godišnjeg benda svakako možemo reći da je ’’Glad’’ album koji će se ove godine rado slušati, kupovati, poklanjati i ’’pržiti’’.

’’Eni’’ je prvi singl, sigurno ste ga već čuli i znate da govori o Rijeci, doušnici javljaju da se osim na Otvorenom, Radio Rijeci, SVID radiju i mnogim drugim urbanijim domaćim radio postajama vrti čak na ’’neprijateljskom’’ Narodnom radiju. Čeka se veliki riječki koncert povodom 20-tog rođendana – vrijeme je više nego pravo za dostojno obilježavanje dugotrajne karijere i pripremanje koncertnog ’’Best of’’ albuma Grada.

Objavljeno 23.06.2005.

Rock ’n’ roll je fizička, opipljiva stvar. Kada savladaš skale i progresije možeš ga oblikovati na svoj način.
Brian Setzer (Stray Cats)