RiRock albumi: Razni izvođači - ”Strašni Riječani” (Dallas / Ciklama, 2006.)

RiRock albumi: Razni izvođači - ”Strašni Riječani” (Dallas / Ciklama, 2006.)Kompilacija ”Strašni Riječani”, debi izdanje podetikete diskografske kuće Dallas records pamtljivo nazvane Ciklama records, svojim se agilnim medijskim najavama predstavljala kao nasljednica kultne riječke kompilacije iz 80-ih ”Rijeka-Paris-Texas”. Prvu je uredio Goran Lisica Fox, nekada promotor riječke rock scene, radijski urednik i novinar s hrpom odličnih tekstova objavljenih u omladinskom listu ”Val”, a danas vlasnik (u ovdašnjim mjerilima) diskografskog giganta Dallas records.

Obzirom da ste na stranicama RiRock.com magazina pretpostavka je da znate sve bitno o ”Rijeka-Paris-Texas” ploči. Drugu, koja je i tema ove recenzije, uredio je Damir Martinović Mrle, vođa supergrupe Let 3 te prijatelj i suradnik Gorana Lisice Foxa. Na toj točki, uz činjenicu da se radi o kompilaciji dijela riječkih izvođača iz nekog određenog vremenskog perioda, i staje spominjana sličnost ova dva izdanja. Ostalo možemo slobodno svrstati u ladicu medijske promidžbe, odabranog modela PR-a i osobnog pogleda na Ri-rock scenu.

Ovo posljednje je Martinović i naglasio u razgovoru kada smo dobili CD ”Strašni Riječani” na preslušavanje, uz najavu da Ciklama neće stati na jednom izdanju prema njegovom odabiru već da je u planu nekoliko drugih izdanja, kao i ”širenje zvučne slike” izvan lokalnih okvira.
Što ustvari nudi kompilacija? Prvenstveno premijerni ulazak dijela izvođača na profesionalno diskografsko tržište, dostojnu promociju njihovih radova i šansu koji svaki bend bez službenog izdanja priželjkuje - album.

Unatoč tome što je Ri-rock scenu na neki način označilo kompiliranje tijekom posljednja dva desetljeće, osim ”Rijeka-Paris-Texasa” bilo je sličnih, logistički daleko slabijih pokušaja, poput ”Ritam promjena”, DIY ”Kopilacija”, ”Rijekologije” i tako redom - čini se da niti jedan skupljeni materijal, uključujući i ovaj posljednji, nikako nije uspio uhvatiti duh čitave scene. I dobro da je tako... jer, da se uspjelo u nakani zaokruživanja scene na jednom nosaču zvuka, kakvog god formata on bio, nestala bi njena bit - konstantna promjena i nepredvidljiva transformacija aktualnih izvođača. Čak je i prošlogodišnji film ”Ritam rock plemena” koliko god meni bio drag ostao donekle nedorečen i nepotpun, redatelj Bernardin Modrić Mrki je i sam pozvao druge eventualne autore da iznesu svoju viziju RiRocka, na radost štovatelja scene i njegovu osobnu. No, jedno je pričati, a drugo nešto konkretno napraviti. Tu treba ”skinuti kapu” i Mrkiju i Mrletu.

Iz pozicije slušatelja albuma situacija je puno jednostavnija. Ponuđeni su bendovi uglavnom ”težeg” zvuka, već donekle etablirani Father, do maksimuma tehnički dotjerani metalci Downfall i, po mnogima, najugodnije iznenađenje albuma, nedavno ”rearanžirana” skupina One Piece Puzzle (efektna zamjena dosadašnjeg muškog vokala ”slabijim” spolom). Stoner rockeri O.Š. Sulud lll i punkeri Invert odmiči fokus sa ”metalaca” prema bazičnijem rock i punk suzvučju, nudeći sasvim solidne pjesme, posebice odskaču O.Š. Sulud lll u gradskoj underground hit numeri ”Droga u meni”.

Dvije objavljene skladbe iz performancea ”Heroine” u izvedbi Mile Čuljak i produkciji Adama Semijalca na kompilaciji su se našle uz sve prisutniju Creative Commons licencu, a predstavljaju lo-fi home made electroniku koja dobro funkcionira i kao zasebno tijelo izdvojeno iz ”Heroine”, što je svakako velik plus ovom projektu koji nije primarno zainteresiran za neko značajnije pozicioniranje unutar domaće glazbene scene.

Uz zaključak kako boljim poznavaocima trenutnog stanja Ri-rock scene na albumu nema iznenađenja, treba biti pošten pa pohvaliti želju Ciklame da pokuša ostvariti ”proboj” scene (uz financijsku podršku Grada Rijeke te logistiku i svu ostale, prvenstveno marketinške, pogodnosti objavljivanja na etiketi Dallasa) i priskrbiti izvođačima moguća samostalna izdanja. Neosporno je također da ”mlada Rijeka” trenutno nudi raznovrsnije i više od ponuđenog na ”Strašnim Riječanima”. Podsjetimo se da su Quasarr pred objavljivanjem debi albuma za DOP/Menart, da su My Buddy Moose već izdali istoimeni prvijenac za Dancing Bear, Underground Sky imaju dovoljno autorskog materijala i uspjelih remixeva Putokaza, Massima, Belfast Fooda i drugih imena da ih samostalno objave (potencijalno Aquarius records koji je pod svoje okrilje nedavno uzeo sve uspješniji ManDrill), PHC pripremaju ”prvi ozbiljan album” itd.

Dajte šansu ”strašnima”. Sigurno se ne radi o jednokratnim sezoncima. Možda se na kompilaciji ”Strašni Riječani” nisu našli svi koji su trebali dobiti (ili iskoristiti, ovisno o rakursu) priliku preskakanja stepenice zvane demo, no za početak rada nove riječke diskografske kuće posve je dovoljno. Posebno ako se pojave novi nastavci ”Strašnih Riječana”.

1. One Piece Puzzle - Superveshmashina
2. Heroine (soundtrack) - Blood Is All Over/ Song 4 Selma
3. Father - Lost In Words