RiRock albumi: Termiti - ”LP Ploča: Vjeran pas” (Dallas, 1996.)

RiRock albumi: Termiti - ”LP Ploča: Vjeran pas” (Dallas, 1996.)Posthumno objavljivanje glazbenog opusa Temita na CD formatu, jedini prijašnji postojeći zapis bila je kazeta «Novi punk val 1978-1980» RTV Ljubljana, prvoboraca riječkog punka, na određeni je način došlo prekasno. U poplavi nekih drugih vrsta i stilova glazbe, načina življenja i općeg poimanja životnih stavova, pjesme Termita su nažalost izgubile mjesto u općoj kulturi mlađih naraštaja kojima te pjesme zvuče pomalo banalno i nerazumljivo.

Činjenica je da su te pjesme mogle živjeti isključivo u nekim drugim (prošlim) vremenima, a s današnje distance gledanja i preslušavanja one su izgubile snagu i smisao. Vjerski motivi više ne sablažnjuju javnost, a kamoli ostale mehanizme društvenih i moralnih čuvara. Gastabajteri su u modi iz osnovnog motiva - preživljavanja u današnjim životnim uvjetima. Roditelji se o klincima ne brinu ni s razlogom, niti bez razloga, što je čisti dokaz današnjih kurenata u kojima ti klinci odrastaju. Voze bolje aute nego oni u Londonu, obučeni su bolje nago ekipa iz Milana, a kultura im je kao da žive u Čačku ili na Dumitoru. Objavljivanje ploče s opusom Termita veliki je kulturološki pomak u očuvanju riječke scene i općenito glazbene kulture koja je obilježila kraj ’70-ih i prvu polovicu ’80-ih godina.

Nažalost, kod slaganja albuma veliki se propust dogodio u kvaliteti samih zvučnih zapisa. Na ploču su stavljene mnoge snimke upitne zvučne kvalitete pa se kod preslušavanja gubi energija i snaga pojedinih pjesama. Album otvara antologijska himna «Vjeran pas», koja zauzima posebno mjesto na svim domaćim i ex-Yu listama kao jedna od ponajboljih domaćih punk pjesama. Dokaz tome su i bendovi koji su skladbu obradili i stavili na svoje albume ili izvodili na nastupima (Let 3, Fit, Zvoncekova bilježnica) , a klinci ju i danas rado pjevuše i slušaju. Numere poput: «Mama s razlogom se brineš», «Ko vas jebe šminkeri», «Kišni razdraganci», «Zdravo Marijo», «Idem-nestajem», udarne su pjesme ove kompilacije i općenito udarne pjesme riječkog punka koje vješto dočaravaju problematiku i odrastanje ondašnjih klinaca. Beskompromisni tekstovi (za ondašnje vrijeme), pomiješani s energičnom svirkom i urnebesnim nastupima, potvrdili su Termite kao jedne od vodećih punk bendova ondašnje države.

Nespretno dodavanje live materijala s nastupa iz Pule i Rijeke nažalost slabo je uklopljeno, izrazito loše snimke s nastupa daju krivu sliku o bendu koju ne zaslužuju. Namjera stavljanja tih snimki možda je bila da se dočara duh tog vremena koja prizivaju neki stariji slušatelji, ali, nažalost, mlađim generacijama (naviknutima na visoke produkcijske standarde) predstavlja bend i njihovu svirku u lošem svjetlu.

No, činjenica je da je objavljivanje «LP ploča Vjeran pas» definitivno čvrsti spomenik prvoborcima punka, koji to mjesto punopravno zaslužuju u ex-Yu diskografiji. Nekim starijim osobama ovo je podsjetnik na neke prijašnje godine, dok će mlađima ostati zapis nekih sretnijih i «kulturnijih» vremena... Vremena kojima nažalost nisu bili svjedoci, a u kojima su te pjesme zračile svojom snagom, inventivnošću i novim idejama, a Termiti obilježeni svojom beskompromisnošću i sirovom energijom na nastupima koji se prepričavaju sve do današnjih dana.

1.Vjeran pas
2.Ja ne želim ništa
3.Mama, s razlogom se brineš
4.Vremenska prognoza
5.Ujo gastabajter
6.Prljava sudbina
7.Idem nestajem
8.Žaca
9.Zdravo Marijo
10.Šminkeri
11.Kišni razdraganci
12.Crossofiran
13.Pobuna
14.Nova umjetnost
15.Gibajmo se
16.Miris tamjana
17.Baš vas briga

Live bonus:
Redukcija
Ja ne želim ništa
Komercijalna ljubav
Igrokaz hajate
Vjeran pas
Miris Tamjana
Skylab

Nikola Cvjetović

Objavljeno 04.08.2005.

S muzama je stvarno tako, jednostavno dođu i ne daju mi mira. Ili ih nema. Najneopterećeniji sam u gluho doba noći, kad mogu ukopčat svoj Fostex i počet snimuckat, bez obaveze da to i ostane na traci.
Vlado Simčić Vava, intervju za Rirock.com