Top singlovi

  1. Foo Fighters - The Sky Is A Neighborhood
  2. Thirty Seconds To Mars - Walk On Water in the Live Lounge
  3. Sting – I Can't Stop Thinking About You
  4. Radiohead - Lift
  5. David Bowie - I Can't Give Everything Away
  6. Prophets Of Rage – Living On The 110
  7. Nine Inch Nails – Less Than
  8. Queens Of The Stone Age – The Way You Used To Do
  9. U2 - You’re The Best Thing About Me
  10. Starsailor - All This Life

Top album

Neil Young - Hitchhiker

dvd preporuka

David Gilmour – Live At Pompeii

Najava koncerata

Ključne riječi

Sve ključne riječi

DAMIR URBAN - Bio sam spreman na lošu kritiku

DAMIR URBAN - Bio sam spreman na lošu kritikuNakon dva samostalna albuma »Otrovna kiša« i »Žena dijete«, od kojih je potonji dobio hvalospjeve i brojne nagrade, a prodan je u zavidnoj tiraži, Damir Urban je sedam godina odugovlačio s objavljivanjem nove ploče koja se ovih dana konačno pojavila u trgovinama.
Što je razlog velikoj stanci u njegovoj diskografiji, te kako je primio prve osvrte napisane za povratnički album »Retro«, povod je intervjua s Damirom Urbanom.

Sedmogodišnja pauza između Vašeg posljednjeg albuma »Žena dijete« i novog albuma »Retro« ne može se protumačiti, kako neki kažu, kreativnom krizom jer ste u međuvremenu snimili »Merkur« koji na koncu ipak niste objavili?
– Ovo nije bilo nipošto razdoblje moje kreativne nemoći, već psihološke nepripremljenosti. Proteklo vrijeme mislim da definitivno nije bilo pozitivno vrijeme za mene. Najveći je problem bio što nakon svih tih pohvala i hvalospjeva jednostavno nisam bio spreman na loš prijem kod kritike. Bio sam siguran da će što god izdamo naići na neodobravanje kritike jer sam sâm s albumom »Žena dijete« postavio prevelika očekivanja, i kod kritičara i kod publike. Bend i ja pripremili smo se na to da će nas ispljuvati kad iziđe novi album, bez obzira kako on kvalitetan bio. Sve da sam napravio album sa simfonijskim orkestrom rekli bi »sad se fura na Gibonnija«, da sam napravilo čistu žestoku hard core rock ploču rekli bi »što sad misli da je neki klinac«, da sam napravio nježnu ploču rekli bi vidi sad radi album »za Splitski festival«, da sam napravio elektronski album rekli bi »to smo i očekivali«... Stoga, sam rekao bendu: »Situacija je takva da što god napravimo, kritika će nas dočekati na nož i ne očekujmo pozitivne osvrte«.

I tako je nastao »Retro»?
– Okrenuli smo sebi i napravili album po svom guštu ne obazirući se ni na koga. Većina kritičara vjerojatno nije ni preslušala album »Retro« kako treba, ali ja ne mogu utjecati na kritičare da misle i pišu kako god žele. Ja nikad nisam ni želio biti neka perjanica inventivnosti, meni je iskrenost, predanost i proživljenost bitnija stvar u glazbi nego nekakva progresivnost koju ostavljam drugima.

Čudno je da se album pojavio u trgovinama zadnjih dana prošle godine pratički »ilegalno« bez ikakve reklame i pompe, iako se na njega čekalo čak sedam godina. Kako to?
– Istina je i ne mogu reći da sam prezadovoljan time. Bez obzira na obećanja iz »Croatia Recordsa« očito im je zasad bilo dovoljna usmena reklama od uha do uha bez ikakvih njihovih ulaganja. Album je izišao par dana prije Nove godine prvenstveno radi tehničkih razloga da može uči u nominacije za »Porin« što je diskografu jako bitno. Nadam se da će sad kad su napokon svi blagdani i izbori prošli »Croatia Records« ipak uložiti u reklamu i medijsku promidžbu ovog albuma onoliko koliko i dolikuje.

Mi smo radili ploču na terenu koji nam je dobro poznat, bez ikakvih eksperimenata, posvetili smo se samo pjesmama i njihovoj atmosferi. »Retro« simbolizira pogled unatrag, sjećanje i izbacivanje van kroz album svekolikog mog nagomilanog glazbenog i životnog iskustva. Ovo je posve klasičan rock album u najširem značenju. Postoje izvođači koji snimaju albume totalno izvan vremena, kao Johnny Cash ili Van Morrison, koje nitko ne pita za progresivnost. Oni rade klasične autorske albume ne obazirući se ni na što i ni na koga, a ti albumi su unatoč tome strahovito moderni. Takav želim biti i ja. Ne treba mi nikakvo dokazivanje. S »Lauferom« sam, te s dva samostalna albuma, dovoljno pokazao koliko vrijedim. Stoga smo snimili normalan, posve običan album, na sasvim starinski live način bez ikakve ultramoderne produkcije, praktički »u jednom dahu«. Iz jedne se pjesme teče u drugu, ploča je jedna duga i cjelovita priča. Željeli smo pokazati sebe kakvi jesmo, bez ikakve dorade, loopova, sempliranja i sličnih »gluposti«.
Ako ste očekivali nerazumijevanje kritike pa i publike mogli ste album čim prije napraviti da što prije prođete i tu fazu?
– Da, to je točno. Ali, sve do danas ja nisam bio spreman podnijeti loše kritike pa sam stalno otezao sa stvaranjem albuma. Sad mi je potpuno svejedno i nimalo me ne opterećuje što će netko misliti o albumu koji je pred vama. Ja i bend potpuno stojimo iza ove ploče. Siguran sam da će album publika, pa i kritika, na duže staze prihvatiti.

Koje su Vama pjesme favoriti?
– Uz napomenu da su mi sve pjesme na albumu podjednako drage, izdvajam »Spelujem ti ispriku«, koja mi je izuzetno draga pjesma i koja tekstualno i produkcijski ocrtava ovaj album. Također i »Mjesto za mene«. Za ovu drugu pjesmu postoji i spot koji je u »Galu« radio Gonzo, uživo kao i album. Omot smo radili ja, Milica Czerny i »Kreativni odjel« pod vodstvom Davora Pasarića. Rekao je: »Želiš minimalistički omot, e onda nemoj staviti na omot ništa, neka bude crn i samo ime albuma »Retro« i vizualna oznaka za retro«. Miličine su slike u knjižici uz album, a i autorica je dva teksta na albumu za »Jedna od onih bez naslova« i »Tvoj gen«. Naravno, unutra su i fotke Nine Šolića koji je moj nezaobilazni »kućni fotograf« koji je ustvari i dio benda »Urban & 4«.

Spomenuli ste Milicu koja Vaša velika, nova ljubav i da živite zajedno. Hoćete li nam reći nešto više o tome?
– U pitanju ste već rekli sve. Nemam što dodati. Zajedno smo i to je to. Neke stvari ne mogu objasniti ni sebi, a kamoli vama.

Kritika se posebno obrušila na pjesmu »Tako glupi«, techno-pop-rock mješavinu, koja se potpuno razlikuje od ostalih na albumu. Što Vam je ona trebala na albumu?
– U jednom trenutku mi se učinilo da je album previše ritmički ujednačen i trebala mi je jedna pjesma da sve to »razbije«, da slušatelju opali šamar, da ga trgne da bi mogao odslušati album do kraja s istom koncentracijom. Mislim da je pjesma »Tako glupi« tu ulogu odigrala dobro. Ona je glazbeno djelo člana benda Tončija Radića i namjerno odudara od svih ostalih. Mi smo ipak bend, a ne Urban i njegov prateći bend. Odsad obećavam redovniju diskografiju. Pogotovo stoga jer sam s ovim albumom raščistio neke stvari sam sa sobom. Nakon promocije po američkim klubovima u veljači slijedi domaća promocija isključivo po klubovima jer mi ta atmosfera i publika najviše odgovara. Meni je i dalje glazba najmanje posao, a najviše radost i uživanje.

Vinko Peršić - Novi list

Objavljeno 25.02.2005.

Vremeplov

Studijsko snimanje je ustvari samo dokumentiranje našeg rada, dok su nastupi uživo ono što mi jesmo.
Edi Maružin (Gustafi)