Velid Đekić: ’Red! River! Rock!’ prvi monografski prikaz jedne gradske rock-scene 60-ih u Hrvatskoj

Velid Đekić: ’Red! River! Rock!’  prvi monografski prikaz jedne gradske rock-scene 60-ih u HrvatskojMogu li socijalizam i zapadna pop-kultura zajedno? Nova knjiga riječkog autora Velida Đekića Red! River! Rock! govori da mogu, točnije da su mogli, za što je Rijeka jedan od ponajboljih primjera.

Bio je prijelaz 50-ih i 60-ih, domaći proizvodni kolektivi nisu prestajali ostvarivati nove uspjehe, radničku klasu i poštenu inteligenciju s novinskih je fotografija promatrao maršal Tito. Mladići i djevojke iz Đekićeve knjige, međutim, malo su čitali novinske stranice, mnogo su više osluškivali programe Radio Monaca i Radio Luxembourga. Nazivali su ih čupavcima, električarima, krivcima za „plesno-urlatorske večeri“ u gradu na Rječini. A oni su bili samo ovdašnji mladići i djevojke koji su se odazvali prekograničnim ritmovima Elvisa Presleya, Shadowsa, Chubbyja Checkera i ostalih pop-zvijezda toga vremena.

Gdje su danas riječke šezdesete? Gdje je doba kada se plesalo u dvoranama Husar, Sayonara, Dynamo, Mustafa, Thalia, Sahara, Car Emin, Index, na Mlaki, Tenisu, Nafti? Zvučnici s plesnjaka toga desetljeća odavno su utihnuli, ali tada stvorena električarska buka u gradu na Rječini još je u zraku. Ne mislimo samo na generacije koje su preuzele štafetnu palicu riječkog rocka od naraštaja 60-ih i predaju je iz ruke u ruku do danas, pružajući gradskoj rock-sceni čvrstu višegeneracijsku okosnicu. Mislimo također na priču o riječkim plesnjacima i sastavima 60-ih koja čeka na stranicama knjige.

Izdanje rekonstruira priču o pokretačima scene, izvođačima, plesnim prostorima, graditeljima instrumenata, autorima, disc-jockeyima i fotografima. U kronološkom nizu od čak 40 portreta rock-družina, kojima pripada središnji dio knjige, mjesto su našli: Uragani, Kondori, Kon-Tiki, Meteori, Brucoši, Pepermint, Sinovi mora, Sonori, Riječani, Suveniri, Crni biseri, Jadran, Eho, Sirene, Plave zvijezde, Kvarner, Bohemi, Kristali, Elektroni, Automati, Novi automati, Mušketiri Sijela 18, Henric III, Demoni, Kockari, Grejs, Sjene, Mamini i tatini, Six Souls, Blow Up, The New, Boom Band, Tois, Horizonti, Neda & Miljenko & Dario, Lafan Karlo Set, Grupa 777 i Colosseum Ars 9.

Knjigom Red! River! Rock! Rijeka postaje prvi hrvatski i ex-jugoslavenski grad koji je monografski dokumentirao vlastitu rock-scenu toga desetljeća. Više nego primjereno, tragom činjenice da su u Rijeci postavljeni brojni kameni-temeljci hrvatskog i ju-rocka: u njoj je otvoren prvi disko-klub tadašnje države (Husar, 1957), formiran prvi rock-sastav (Uragani, 1960), organiziran prvi nastup nekog britanskog rock-benda u istočnoj Europi (Colin Hicks & Cabin Boys, 1960), načinjene prve autorske skladbe (Dario Ottaviani, 1962), započeo radom prvi rock-fotograf (Ante Škrobonja), pojavila se prva Marshall pojačala (Henric III, 1967), pokrenut prvi jazz-rock bend (Grupa 777, 1969) itd.

Izdanje ima 384 stranice, s oko 400 probranih, mahom nepoznatih fotografija, na kojima će mnogi današnji Riječani prepoznati lica iz vlastite mladosti.

O knjizi Red! River! Rock! na predstavljanju će govoriti Mišo Cvijanović, umirovljeni novinar, koji se živo sjeća riječkih plesnjaka iz toga vremena, te riječki gradonačelnik Vojko Obersnel. Program uključuje ekskluzivan dio s glazbom uživo, koju izvodi desetak članova originalnih postava riječkih bendova iz 60-ih, specijalno okupljenih u povodu izlaska knjige. Kroz večer vodi Zdravko Lešić, voditelj gradskih zabavnih priredbi ranih 60-ih, organiziranih pod nazivima Mikrofon je Vaš, Vedri ponedjeljak, Dođite nas slušati i drugim.

Izdanje će biti predstavljeno u bivšem klubu Husar, 05.12. 2013. u 19,00 sati

Objavljeno 05.12.2013.

Ako ne vježbam jedan dan to osjećam ja. Ako ne vježbam dva dana to osjeća moj instrument. Ako ne vježbam tri dana to osjeća moja publika.