Ne cvikaj generacijo! (II dio)
Nakon albuma prvijenca Ne Cvikaj Generacijo 1978., Atomci nastavljaju svirati. Nastupaju u Subotici 11. svibnja 1978. u sklopu rock programa Omladinskog festivala. Nastupili su besplatno što je bilo neobično za tadašnja, ali i današnja vremena, kada svi razmišljaju samo o zaradi. Na tom su nastupu odsvirali sve s prvog albuma i to bez pauze pa ih je publika nagradila pljeskom tek na kraju koncerta.
Evo izvještaja sa festivala Omladina ’78, Subotica u časopisu Džuboks: ”Zbivanja koja nas interesuju počela su u četvrtak, 11.maja, u Hali sportova. Na programu je bilo ”Veče rok muzike”. Predstavilo se osam grupa za koje je Subotica trebala da predstavlja stepenicu na putu do priželjkivne afirmacije. Jedini izuzetak je možda Atomsko Sklonište koje je došlo sa već snimljenim albumom i reputacijom kontraverzne grupe. Odmah da kažem da je njihov nastup bio veoma efektan. U ovom broju možete naći širi osvrt na album Ne Cvikaj Generacijo i neke stvari nema smisla ponavljati, ali njihovim živim nastupima ne može se mnogo toga prigovoriti.”
U tri tjedna prodano je 16 000 tisuća primjeraka debi albuma! Međutim Atomsko Sklonište rijetko nastupa i ne organizira ni samostalne koncerte niti žele nastupati u malim prostorima. Uzrok tome bila je Sergina bolest, mada su često objašnjavali kako je uzrok takvom postupku to što ne žele održavati stereotipne turneje.
Publika je zavoljela Atomce što su ovi i zaslužili izuzetnom hard rock glazbom i svojom iskrenom odanošću publici.
Iste godine, dakle 1978., izlazi još jedan album Infarkt koji se smatra najboljim albumom Atomskog Skloništa. Zvuk je još čvršći i snažniji, a ritam brži nego na debi albumu. Upečatljive solo dionice i jaka ritam sekcija su neki od detalja koji čine ovaj album velikim. Tekstovi su za nijansu manje potresni i bolni, ali i dalje jednako oštri. Značajan doprinos cjelokupnom dojmu dala je i vrhunska produkcija, a rezultat svega ovoga je savršenstvo.
Album započinje recitacijom Na Proplanku Čeka Cvijet. Nakon toga nižu se, jedna za drugom, prava remek-djela rock’n’roll umjetnosti. Na ovom albumu nalaze se pjesme koje će kasnije postati veliki hitovi: Pakleni Vozači, Djevojka Broj 8, Oni Što Dolaze Za Nama i Bez Kaputa koja je ujedno i jedina pjesama sporijeg ritma na albumu. Oni Što Dolaze Za Nama je pjesma koja zatvara album, a posebna je po razarajućem ritmu, rifu od kojeg se ježi koža i fenomenalno smišljenom uvodu. Tekst je proročanskog karaktera: ”Oni što dolaze za nama, sklapat će prijateljstva putem kućnog kompjutera”. Prije tridesetak godina kućna računala nisu bila toliko zastupljena kao danas kad nam je život bez njih nezamisliv. Danas, na zapadu ljudi drže u osmijeh namještena lica, u WC-u televizore, dok je na istoku socijalizam iza sebe ostavio betonske pejzaže.
Dizajn omota Andreja Habića je vrhunski. Ploča ima malo veće dimenzije nego standardni 12” LP omot. Sastavni dio albuma je knjiga fotografija Tone Stojka, njihovog suradnika. Na omotu drugog albuma Atomskog Skloništa ”Infarkt” napravljena je zanimljiva tiskarska pogrješka: umjesto naziva pjesme Periferni Vremeplov napisano je Periferni Vremenoplov. Inače, zbog vrhunske glazbe i jednog od najboljih omota u povijesti yu rock-a, LP ploča Infarkt danas ima visoku cijenu. Ovisno o očuvanosti vinila i omota te od toga nalazi li se knjiga fotografija uz album, ploča dostiže cijenu i do 100 US dolara.
Krajem 1979. godine, s malo više sredstava i s većom medijskom podrškom, Atomci kreću sa snimanjem svog trećeg albuma. Bit će to prvi album sniman na ”ekskluzivnoj” lokaciji, mada sam naziv ”pokretni studio” ne djeluje previše luksuzno. ”Mobile One” je najveći pokretni (48-kanalni) studio na svijetu u kojem su svoje materijale snimale neke poznate svjetske grupe. To je prvi album u nizu koji će producirati Englez John Etchells. On je neko vrijeme bio producent grupe Queen, a koliko je bio važan kao veliki majstor produkcije svjedoči podatak da je na prednjoj strani omota jednog Queen albuma napisano ”Queen & John Etchells”. Od ovog albuma Atomci djeluju kao kvartet, bez klavijaturista budući da je Paul Bilandžić u međuvremenu napustio grupu i osnovao svoj sastav Lilihip.
U Vremenu Horoskopa osjeća se okret ka jednostavnijoj glazbi, s ne tako kompleksnim pjesmama kao na prva dva albuma. Kao najveći hitovi izdvojit će se tri pjesme, a to je naslovna pjesma nad čijim tekstom bismo se trebali svakodnevno zamisliti te Čedna Gradska Lica i Gazi Opet Čizma . Prva je pjesma žestokog ritma u kojoj do izražaja dolaze velike Sergine glasovne sposobnosti, dok je Gazi Opet Čizma pjesma kojom album završava, a bavi se opasnostima od terorizma i neonacizma, mnogo godina prije nego što će svijet spominjati te riječi, a ne znajući točno što one zapravo znače.
U pjesmama Da Li Je Dozvoljeno Razgledanje Vašeg Vrta (jedna od najljepših melodija Skloništa ikada) i Nešto Nam Holivudski Reci (vrlo zanimljiva pjesma u kojoj se prikazuje kako ovdašnji ljudi zamišljaju bogati zapad, a kako je tamo ipak nešto drugačije), Atomsko Sklonište ulazi u akustične vode. Ostale pjesme su u visokom ritmu i mogu se svrstati u klasični hard rok, izuzetno pogodne za uspješno koncertno izvođenje. Što se tekstova tiće, album napada iskvarenost suvremenog društva i međuljudskih odnosa. Kritičari su i dalje napadali Atomce govoreći da su im tekstovi ”banalni”, ”plitki”, ”naivni”, ”daju pjevaču teške glasovne zadatke”, ”melodija se lomi, stihovi su nategnuti”...Kultni status grupe je u očima sve većeg broja sljedbenika nezadrživo rastao.
LP ploča ”U Vremenu Horoskopa” jedinstvena je kod nas i po tome što je na kraju B strane napravljeno tako da se zvuk čuje i na krajnjem unutrašnjem dijelu vinila (odmah do naljepnice), dok kod ”normalne” ploče taj dio služi samo za prostor sa kojeg će se gramofonska igla podići. Na ovoj ploči je na tom prostoru snimljen dio ratnih bubnjeva sa Gazi Opet Čizma.
Nakon tri izdana albuma, Atomci su se odlučili na snimanje albuma uživo. Album je izdan u jesen 1980. godine. Iako je prvotna ideja bila da se album snimi u pulskoj areni, odustalo se od toga te je album ipak snimljen u bivšem Domu JNA, a danas poznatom kao Dom hrvatskih branitelja. Svirali su dvije noći jer su se bojali da ne pogriješe, no sve je bilo savršeno odrađeno još prve večeri. Album su prikladno nazvali Atomska Trilogija, a materijal su skupili s oba koncerta. Unutarnji omot obiljue crno-bijelim fotografijama.
Slijedećih mjeseci nastavljaju koncerte, a najviše sviraju u Beogradu gdje su prodali i najviše ploča. Na prijelazu 1980. u 1981. svirali su dva koncerta s Ribljom Čorbom u hali Pionir pod nazivom Atomska Čorba.
Godine 1981. dolazi do promjene u sastavu grupe. Bubnjar Saša Dadić odlučuje napustiti grupu, a na njegovo mjesto dolazi Zdravko Širola (pored bubnjeva svira i klavijature), sklapajući tako, najpoznatiju postavu grupe: Langer, Blažić, Gužvan i Širola. Najveći nastup Atomci ostavaruju na beogradskom hipodromu 1981. godine kada pred 50-60.000 posjetioca nastupaju kao nosioci programa prvog dana dvodnevnog festivala Hipodrom ’81 koji se trebao zvati Atomski Hepening ali je ipak kasnije došlo do promjene naziva. Drugog dana su nastupili Bijelo Dugme i Iron Maiden.
Ima mnogo zanimljivosti vezane za djelovanje Atomskog skloništa, a ovo su samo neke. Slabo je poznato da je tijekom devedesetih, u ratno doba, na državnim radio i televizijskim stanicima u Srbiji, na snazi bila zabrana puštanja pjesama hrvatskih grupa. No, 1995. godine u gluho doba noći, kada se jedino i mogla čuti rock glazba, na radiju Novi Sad je bez ijedne riječi najave dva sata puštana strana rock glazba. Tu se nekako našla i jedna pjesma Atomskog Skloništa s albuma ”Space Generation”, na engleskom jeziku, naravno. Možda glazbeni urednik nije znao da se iza imena Atomic Shelter krije grupa iz ”zabranjene zone”, a možda je namjerno iskoristio taj trik kako bi prevario urednike.
Osim toga Bruno Langer, basist i pjevač najpopularnijeg pulskog rock sastava Atomsko Sklonište, primljen je u Internacionalni biografski centar Cambridge, Engleska (International biographical centre Cambridge). Brunu je poslan formular da ga ispuni s osobnom biografijom i podacima o glazbenoj karijeri, čime će ući kao prvi građanin Republike Hrvatske u svijetsku glazbenu enciklopediju, nazvanu International Who’s Who in Music, Volume Two: Popular Music. U toj ediciji je 5 tisuća uglednih glazbenika i pjevača iz pop, rock, jazz, blues, country i folk glazbe. Osim istaknutih glazbenika jesu i trenutno popularni glazbenici, producenti, diskografske kuće i važne glazbene proslave. U biografski centar Cambridge može se ući jedino s pozivnicom. Enciklopedija je izašla u glavne knjižare cijelog svijeta u jesen 1996. godine.”
Zanimljiv je i podatak da Bruno Langer posjeduje automobil mercedes čiji je prethodni vlasnik bio Josip Broz Tito. Kupljen prije raspada SFRJ, to je jedini automobil iz Titovog voznog parka koji se nalazi u Hrvatskoj.
Za RiRock.com prilagodila Iva Major
Izvori: Wikipedija, časopisi: Pop Rock, Studio, Džuboks, enciklopedija: International Who’s Who in Music, Volume Two: Popular Music.
Objavljeno 23.01.2009.