Riječke ljetne noći 2006. - Od opere do rocka
Na festivalu koji je trajao mjesec dana, od 29. lipnja do 27. srpnja, ukupno je izvedeno 26 multižanrovskih, umjetničkih priredbi: dvije svjetske praizvedbe: koreodrama ”Vjetar u borovima” (koprodukcija Hrvatske i Japana) - 3 izvedbe i ”Ničiji sin” Mate Matišića - pet izvedbi; dva posebna događanja: ”Pisci pod zvijezdama u Starom gradu” (dvije večeri) i koncert Damira Urbana ”Tri čvora na trepavici”; šest gostovanja: četiri međunarodna: ”Strange Fruit” (Australija), Gerardo Nùñez flamenco trio (Španjolska), José Cura (Argentina), Moe Yamamoto, gost koreograf (Japan), dva gostovanja iz Hrvatske: ”Ribica” (Pula) i koncertna ”Večer Dore Pejačević i Sergeja Rahmanjinova”.
Održane su reprize tri prošlogodišnje uspješnice: ”Mirisi zlato i tamjan” Slobodana Novaka - 8 izvedbi, ”La Gioconda” Amilcarea Ponchiellija, ”Carmina Burana” Carla Orffa. ”Riječke ljetne noći 2006” ukupno je posjetilo oko 18 tisuća gledatelja uključujući gledatelje otvorenja Festivala.
Komisija Novog lista nagradu za najcjelovitije ostvarenje ”Riječkih ljetnih noći 2006” dodijelila je koncertnoj izvedbi impulzivnog, šarmantnog i uistinu velikog aktualnog svjetskog tenora - Joséa Cure. Komisija u sastavu: Kim Cuculić, Ivana Čop, Branko Krtica, Andrea Labik, Bruno Lončarić, Eta Paškvan, Iva Rosanda Žigo i Sonja Ulčakar u obrazloženju nagrade navodi:
Svojom nepredvidivošću, potpunim prepuštanjem glazbi i izrazitom sposobnošću oblikovanja glazbene fraze ovaj je pomalo neobičan pjevač, dirigent i skladatelj u potpunosti zavladao scenom. Dramaturškom koncepcijom inače neuobičajenom sličnim ljetnim koncertnim izvedbama, svoju je veličinu dokazao otpjevavši sedam zahtjevnih no bez sumnje prvorazrednih arija, nekoliko dueta i argentinsku ljubavnu pjesmu o idealnoj ženi.
Iako je riječ o koncertnoj izvedbi, Cura je potpunim uživljavanjem u uloge koje pjeva pružio snažno iskustvo opere. Naime, takva pjevačka i glumačka dramatičnost prepuna strasti i proživljenosti zapravo se teško postiže bez nužnoga scenskog instrumentarija. Analogno ovim mislima osobito ističemo potresnu ariju Vesti la giubba. Potpuno udubljen u ulogu ljubomorom rastrganoga Canija, teškim i umornim korakom te noseći stolicu u ruci dolazi do pozornice, istaknuvši na taj način važnost glumačke afirmacije i sugeriravši zapravo istinsku snagu scenske izvedbe.
Čudesnom lakoćom interpretacije s jedne, a snažno i sugestivno s druge pak strane, ovaj je argentinski glazbeni mag, između ostaloga otpjevao i dvije arije Cavaradossija iz Puccinijeve Tosce i Chenierovu Un di all’ zzuro spazio iz istoimene Giordanove opere kojima je bez susprezanja demonstrirao svoje izrazite glasovne sposobnosti. Eksplicitna je naime Curina profesionalnost, sigurnost, posjedovanje ogromnoga glasovnog kapaciteta i sigurnih visina, no posebno želimo istaknuti scenski nastup velike hrvatske mezzosopranistice Dubravke Šeparović-Mušović kojoj je (izuzev npr. prizora iz Mascagnijeve Cavallerije rusticane i Bizetove Carmen) dodijeljena prekrasna arija Dalile iz Saint-Saënsove opere Samson i Dalila. Naglašavamo kako je naša osjećajna Dalila i inatljiva Carmen u svakom pogledu i u potpunosti ravnopravna velikoj argentinskoj zvijezdi. U fascinantnom prostoru Marijina perivoja na Trsatu ovaj je jedinstveni glazbeni događaj upotpunio i nezaobilazni orkestar HNK Ivana pl. Zajca pod ravnanjem maestre Nade Matošević.
U tom kontekstu naglašavamo kako su ove treće po redu Riječke ljetne noći iznenadile raznolikošću repertoara odnosno svojevrsnim multižanrovskim konceptom kulturno-umjetničke ponude. Međutim, posebnu pohvalu upućujemo upravo orkestru HNK Ivana pl. Zajca koji je u kontinuitetu, od opere La Gioconda preko koncerta Damira Urbana, zatim kao pratnja Joséu Curi, pa sve do završne kantate Carmina Burana pokazao svoju profesionalnost, visoku tehničku pripremljenost i osobitu snagu muziciranja.
Karmen Bosnić
Objavljeno 28.07.2006.