Top singlovi

  1. Foo Fighters - The Sky Is A Neighborhood
  2. Thirty Seconds To Mars - Walk On Water in the Live Lounge
  3. Sting – I Can't Stop Thinking About You
  4. Radiohead - Lift
  5. David Bowie - I Can't Give Everything Away
  6. Prophets Of Rage – Living On The 110
  7. Nine Inch Nails – Less Than
  8. Queens Of The Stone Age – The Way You Used To Do
  9. U2 - You’re The Best Thing About Me
  10. Starsailor - All This Life

Top album

Neil Young - Hitchhiker

dvd preporuka

David Gilmour – Live At Pompeii

Najava koncerata

Ključne riječi

Sve ključne riječi

Pročitali smo: Dave Marsh: Bruce Springsteen – Dva srca, Velika biografija (Menart, 2013.)

Pročitali smo: Dave Marsh: Bruce Springsteen – Dva srca, Velika biografija (Menart, 2013.)Dave Marsh je američki glazbeni kritičar, autor, urednik i radio talk show voditelj koji je svojevremeno bio urednik Creem magazina. Pisao je za razne publikacije, kao što su Newsday , The Village Voice i Rolling Stone , te je objavio brojne knjige o glazbi i glazbenicima, uglavnom fokusirane na rock glazbu.

Knjiga ’Bruce Springsteen – Dva srca’ u sebi uključuje dvije ranije objavljene biografije. Onu na čijem je radu Dave Marsh započeo davne 1975. godine naziva ’Rođen za bijeg’ i pokriva razdoblje od Bruceovih najranijih dana do objavljivanja albuma ’The River’ kojeg je Marsh okarakterizirao kao album koji se oslanja na Springsteenovu samosvijest, te biografiju naziva ’Dani slave’ u kojem raspliče priču od trenutka u kojem je stao, povremeno se prisječajući detalja iz tog perioda, do 2002. godine i albuma ’The Rising’. Osvrt na posljednji period od 2003 do 2013. godine dao je naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvat u vidu pogovora hrvatskom izdanju i time zaokružio glazbenu priču naziva Bruce Springsteen.

Sam Dave Marsh knjigu je opisao ovim riječima: ’Ova knjiga predstavlja kroniku njegova putovanja, i mojeg. Nema nikoga u mojoj generaciji uz koga bih radije hodao.’

Sama ideja o pisanju biografije o Springsteenu začela se nakon Marshova odlaska na njegov koncert davne 1974. godine. Jak doživljaj koncerta i mali poticaj od strane Jona Landaua koji je kasnije postao jedan od najvažnijih osoba u životu i razvoju karijere velikog The Bossa, njegov kritičar, producent, suradnik i prijatelj, bili su dovoljni da Marsh pronađe inspiraciju za stvaranje knjige koja je pred vama. Marsh u samom uvodu ističe kako su veliku ulogu u pronalaženju zanimljivih podataka i otkrivanju raznih informacija imali uz mnoge glazbene suradnike poput članova E Street Benda, Steve Van Zanta, Garry Tallenta, Clarence Clemonsa i drugih i Springsteenovi vjerni fanovi koji su zdušno dijelili svoje impresije.

Koliko je emotivno vezan uz glazbu Brucea najbolje nam svjedoči Marshova izjava: ’Rock’n’ roll mi je pružio najljepše trenutke u životu, a najljepše trenutke u rock’n’rollu doživio sam zahvaljujući njemu (Bruceu).’ No bez obzira na očito favoriziranje Springsteena knjiga sadrži mnoge brilijantne trenutke u kojima su nastajali njegovi hitovi i čitavi albumi, trenutke u kojima sa stvarala legenda o Bruce Springsteenu, jedinstvenom glazbeniku koji je kroz glazbu pronalazio samoga sebe istovremeno često ocrtvajući i jasno kritizirajući društvo u kojem živi.

Marsh ističe kako ovo nije autorizirana biografija i kako se niti sam Bruce nebi složio s pojedinim njegovim razmišljanjima, no to se ponovno odnosi na subjektivan doživljaj Bruceove glazbe. Ono što je sigurno je da je Marsh vrlo detaljno i kronološki opisao svaki glazbeni trenutak Springsteenova života, pri tome detaljno analizirajući njegove postupke, način stvaranja pjesama, biranja suradnika, nastanka albuma, održavanja turneja i privatnih situacija koje su u datom trenutku bile okidač za pojedina njegova glazbena djelovanja.

Priča o Bruce započinje opisom njegova djetinjstva , obitelji i njegova rodnog mjesta Freeholda u kojem je proveo prvih 18 godina i otkrio svoju strast prema glazbi pohađajući crkvene škole u kojima se nije uklopio, što je sam Bruce objasnio riječima: ’Još se sječam mnogo stvari iz škole. Ali ni jedna uspomena nije lijepa pa očito nisam uživao. To nema veze samnom . To nije nešto čemu bih se posvetio. Ja sam na ovom svijetu da sviram, da imam rock bend. Neki ljudi mole. Neki sviraju.’ I tako je on počeo svirati sam u svojoj sobi odlučan da uspije u svom naumu.

Prva prilika da zasvira u bendu ukazala mu se u srednjoj školi kada se javio na oglas u kojem se tražio gitarist. Članove benda osvojio je sposobnošću nevjerovatno brzog savladavanja gitarističkih dionica. Nesvjestan svoje kvalitete otpočeo je svoj putovanje.

Iz stranice u stranicu upozanjemo glazbenika, čovjeka čvrstih uvjerenja koji svakom svojom pjesmom slušateljima daruje dio sebe, otkrivajući zanimljive anegdote iz vlastitog života i pozivajući svakog pojedinca da se zamisli nad vlastitim djelovanjem u svijetu u kojem živi. Upoznajemo glazbenika koji je uvijek bio pažljiv prema svojoj publici i stoga zahtjevan prema sebi i svojim suradnicima u želji da da ono najbolje. Dječaka koji je ostvario svoj san i davno prerastao okvire ’običnog gitariste’.

Marshovu priču pratimo dalje kroz Bruceovo brzo osvajanje publike i prelaženje iz malih klubova na stadione, kroz osvajanje priznanja sredine u kojoj je odrastao do stjecanja grupe vjernih obožavatelja diljem svijeta.

Svi Marshovi opisi popračeni su i brojnim citatima glavnog lika ove priče, pa nam tako u knjizi sam Bruce otkriva: ’Pristupile su nam neke korporacije. To mi se nije činilo kao nešto što bih htio raditi. Lijepo je biti samostalan. Zato sam ovo i počeo raditi – radi samostalnosti. Ja pričam svoju priču, ne neku tuđu. Govorim ono što ja želim reći. I to je jedino što prodajem. Imao sam nekoliko malih poslova prije nego sam počeo svirati, ali kad sam uzeo gitaru u ruke, tek sam tad krenuo svojim putem. I to mi se sviđa. Zaista imam sreće, znate. Jer koliko ljudi ima priliku postavljati svoje standarde i voditi vlastiti cirkus?’

Marsh tako slikovito prenosi doživljaje sa koncerata da čitatelju izgleda kao da je i on sam svjedočio istima. Ništa ne propušta opisati, od redoslijeda pjesama, preko riječi kojima se obraća publici, kretanja i gesti Brucea Springsteena, do reakcije publike te time čini ovu knjigu pravom malom riznicom blaga za one navjernije štovatelje Bruceova rada, istovremeno otvarajući vrata onima koji još nisu osjetili magiju The Bossa.

Svaka pohvala ide i našim prevoditeljima Mireli Priselac, Sanji Đurić, Tomislavu Patarčiću i Aleksandri Ščukanec koje su svojom stručnošću učinilu ovo štivo lako čitljivim i zanimljivim.

AS Paulić

Objavljeno 05.07.2013.

Vremeplov

Punk nije ideološki, ideološke su reakcije na njega. Punk nije nasilan, nasilne su reakcije vlasti prema punku.


Peter Lovšin i Gregor Tomc (Pankrti)