Pročitali smo: David Dalton ’Tko je taj čovjek?’- U potrazi za pravim Bobom Dylanom

Pročitali smo: David Dalton ’Tko je taj čovjek?’- U potrazi za pravim Bobom DylanomZa sve one koji su željno iščekivali Menart je objavio hrvatski prijevod biografije Roberta Allena Zimmermana, autora David Daltona...

Za početak je potrebno otkriti tko se to usudio pisati o čovjeku koji je sam od sebe stvorio mit... Autor biografije ’Tkoje taj čovjek?’ David Dalton ima bogato iskustvo u svijetu pop glazbe, jedan je od osnivača i bivši urednik velikog Rolling Stone Magazina, koji je u 70-ima snabdjevao pričama o Little Richardu, James Brownu i Elvis Presleyu.

1970. Godine, zajedno sa David Feltonom osvoja prestižnu nagradu Columbia School Of Journalism Award za intervju sa Charles Mansonom koji je objavljen u Rolling Stoneu. Godinu dana ranije, zajedno s koautorom Jonathan Cottaom napisao je i knjigu o Beatlesima, naziva ’Get Back’.

Iako je kao novinar autor mnogih i danas vrijednih svjedočanstava, njegova najveća vrijednost došla je do izražaja upravo u samostalnim knjigama, biografijama velikana koji su obilježili pojedina glazbena razdoblja što uključuje i ’The Rolling Stones: Neautorizirana biografija’ (1972.), ’Faithfull’ (1994.) – za koju je dobio i nagradu Ralph J. Gleason, ’Living with the Dead’ (1996.) – biografija skupine Grateful Dead napisana s koautorom Rock Scullyijem, ’El Sid’ (1997.), tu su i biografije Jamesa Deana, Jima Morrisona, Janis Joplin i Andyja Warhola.

Svaka od ovih biografija iziskivala je od Daltona maksimalan trud kako bi dobio što bolji uvid u lik i djelo glazbenika o kojem je pisao, a nakon svih njih prihvatio se i zadatka otkrivanja najveće hodajuće enigme. Odlučio je svijetu raskrinkati Bob Dylana.

Nezahvalan i težak posao pisanja o glazebeniku ali i osobi poput Dylana olakšalo mu je dosada skupljeno bogato glazbeno iskustvo, jer se u biografiji o Dylanu Dalton sa lakoćom dotikava i Andyja Warhola, Beatlesa, Joan Baez, Nata Hentoffa, Marianne Faithfull i Sida Viciousa. Imajući na umu da je upravo o njima ranije i pisao mogli bi zaključiti da je Bob Dylan bio logična sljedeća stepenica, glazbenik koji je povezao i spojio na prvi pogled nespojivo.

Čitajući biografiju ’Tkoje taj čovjek?’ jasno nam je da je za njeno bolje razumijevanje i iščitavanje potrebno i predznanje o ’Beat’ generaciji, a osoba koju u tom kontekstu Dalton posebno ističe, upravo je autor jednog od manifesta ’Beat’ generacije, Jack Kerouac. Tako Dalton povlači paralelu između mladog Roberta Zimmermana, njegovog glazbenog puta kroz ne samo Ameriku nego i razne glazbene pravce i Dean Moriartyija, odnosno Neal Cassadyi ja koji u Kerouacovu romanu ’Na cesti’ kreću na putovanje slobodnom, nepredvidljivom, liberalnom Amerikom. Amerikom otvorenom za različitosti, filozofiju, poeziju i glazbu.

Priča o Dylanu započinje u njegovoj najranijoj dobi, naglašavajući sve bitne trenutke za stvarnje lika kojeg mi znamo pod imenom Bob Dylan. Među tim trenucima su i njegova prva dva nastupa u dobi od 5 godina, preseljenje iz Dulutha u rudarski gradić Hibbing pun folk- motiva, u čijem je miru odrastao i sanjario o dalekoj i imaginarnoj Americi slušajući Hanka Williamsa i Hanka Thompsona na radiju.

Već u srednjoj školi odabire svoj put, put na kojem odbija prihvatiti sve ono što mu u školi serviraju kao stvarno i jedino ispravno, sam odabire svoje povijesne junake a među njima se nalaze Jesse James, kapetan Ahab, James Dean... Upoznaje se sa glazbom Elvis Presleya, pred ogledalom kopira pokrete Lou Reeda, Petea Townshenda i pridružuje se srednjoškolskoj pop grupi The Golden Chords.

Nakon srednje škole kreće na sveučilište u Minneapolisu gdje do savršenstva razvija svoju sposobnost preuzimanja svega viđenog i pretvaranja istog u vlastito. Započinje pjevati po lokalnim klubovima kombinirajući postojeće utjecaje s energijom koja buja u njemu. Koncentrira se na folk glazbu, otkriva najstarije, najautentičnije pjesme i zajedno s time slaže pričeo o svom porijeklu, postavlja prve cigle mita o Bob Dylanu.

Uvježbavajući nove likove, promatrajući širom otvorenim očima i ušima svijet oko sebe uči pjesme, stil, manirizme, oponaša različite vrste američkog govora i iz svega toga gradi svoj osebujni stil. Sljedeća Dylanova stanica je Greenwich Vilage...

Dalton strpljivo prati Dylana kroz sve njegove preobrazbe od mirnog dječaka, preko razrednog klauna u srednjoj školi, do mladića koji se traži u svojim glazbenim uzorima za vrijeme studiranja i dalje kad se njegove preobrazbe i osobnosti multificiraju.

Otkriva nam kako je folk scena prigrlila mladog Dylana i što se dogodilo kada je započeo pjevati protestne pjesme. Dalton je tu i kad Dylan upoznaje Beatlese i surađuje s Lenonom, Joan Beaz, Warholom. Otkriva nam sve o njegovoj simbiozi s The Bandom, nastanku Traveling Wilburysa i progovara o stvaranju njegovih albuma dotičući se i u glazbenom i privatnom životu Dylanovih najsvjetlijih ali i najmračnijih trenutaka.

Dalton je odradio odličan posao posvetivši se svakom detalju Dylanova nastanka, trudeći se proniknuti iza zagonetke koju lik u sebi krije, čime će ova biografija ’Tko je taj čovjek?’ istinski zadovoljiti sve štovatelje lika i djela osebujnog i prevrtljivog Dylana.

AS.Paulić

Objavljeno 09.04.2013.

Umjetnik može imati terete za koje ”običan čovjek” ne zna, no ”običan čovjek” ima terete koji nisu ni dotakli mnoge umjetnike.