RiRock albumi: Manofon – ”TV – Um” (Menart, 2008.)

RiRock albumi: Manofon – ”TV – Um” (Menart, 2008.)Pred sam kraj 2008. godine riječki duo koji stvara pod nazivom Manofon, isporučio nam je svoj album prvijenac naziva „TV Um“. Vedran Križan i Boris Štok davno su uplovili u glazbene vode, a ovim su se nosačem zvuka predstavili u nešto drugačijem svijetlu.

Nakon prvog preslušavanja nameće se jedan vrlo bitan dojam. Album, odnosno pjesme na njemu, ne mogu se s ničim usporediti. Iako nema glazbenika koji teži tome da njegov rad sliči na nešto postojeće, nažalost upravo to je više nego čest slučaj. Ponekad autori jednostavno ne mogu pobjeći od svojih najdražih izvođača, koji su im bez da su ovi toga i svjesni, ostavili u uhu materijal za reciklažu. No Križan i Štok su miljama daleko od toga. Iz njihovog je glazbenog rukopisa očito da su slušali mnogo različite glazbe raznih žanrova, s tom razlikom što oni uspijevaju od svega toga uzeti ono najbolje, i to uklopiti u novu jedinstvenu cjelinu.

Uz pomoć brojnih glazbenika prijatelja među kojima su i Sandi Bratonja, Alen Tibljaš, Henry Radanović, Neno Belan, Tonči Grabušić, Vlado Simcich Vava, Ana Jakšić, te Iva Močibob, Štok i Križan ponudili su nam dvanaest numera, točnije devet pjesama, dvije minijature i jedan instrumental, te dvije bonus pjesme za one koji traže nešto drugačije, te konačno video zapis pjesme „Ovisnik, zvuk“ kojega je režirao Sanjin Stanić.

Slušajući album, ne možete ne primijetiti kako su ga odsvirali vrsni glazbenici, no ne na način kako bi pokazali virtuoznost, nego taman toliko koliko je dovoljno da začine Manofonovu kreaciju. Sasvim kratak upliv na klavijaturama, solo na gitari, wah-wah, truba koja upotpunjuje cjelinu ili neobičan zvuk harmonike, i pjesma dobiva svoje posebno mjesto na listi potencijalnog slušatelja.

Tu je i drugi dio priče, tekst. Danas kada se često događa da funkcionalnu glazbu prati isprazan tekst, Manofon nam nudi rijetko viđenu kompaktnost. Ovdje nema stihova koji tek popunjavaju prazninu ili nasumično naredanih fraza, a za sve one koji misle kako riječki glazbenici pišu nerazumljive tekstove tu je pregršt sasvim konkretnih, iskrenih, emotivnih i razumljivih stihova. Njihov autor Štok pokazuje nam kako su mu ljudi i njihovi odnosi nepresušna inspiracija, te da se o ljubavi može govoriti i bez patetike.

Posebnost ovog albuma leži i u samom spoju glazbe i teksta. Dok je u pjesmama s početka albuma glazba počesto vesela i dinamična, te nas tjera na ples ili barem na cupkanje nogom, tekst je ozbiljan, te nas nagoni na promišljanje o ozbiljnim temama.

Tu je i vokal koji skladbu, čija glazba ide naprijed, svojim pjevanjem pak vuče u nazad. Svi ti kontrasti daju još veću vrijednost ovom glazbenom uratku, jer je više nego očito kako je u svaku numeru uložena nemala pažnja i trud. Na koncu, kad tišina odjavi tek završenu pjesmu, uvidjet ćete kako je odslušana stvar zvučala upravo tako kako i treba zvučati.

Križan i Štok su u svoj autorski rad ubacili i isječke iz dva govora. U pjesmi ”Novac” čujemo Lenjina, dok je numera na broju 10 nastala spajanjem glazbene podloge Manofona i govora Georga Busha.

Što se više bližimo kraju albuma, to se više osjećaju elementi elektronike, na uštrb instrumenata poput trube, gitare i harmonike, što je dobar prijelaz na ono što slijedi, dva remiksa pjesme ”Ovisnik, zvuk”.

Naslovnica CD-a koji prikazuje cirkus, dizajnirala je Vanja Tataj čime je jednostavno i efektno zaokružena priča o „Tv Umu“,.

Popis pjesama:
1. Intro