PhotoRock: Zoran i Carmela Žmirić - Majstori zaleđenog zvuka
Fotografija je trenutak u vremenu, „sjećanje oka“, objasnio je jednom prilikom jedan netko, no kad je u njenom žarištu rock glazba „zaleđeni zvuk“ najbolja je definicija. Upravo su tako svoje fotografije opisali Carmela i Zoran Žmirić, bračni par koji je svojim objektivom „zaledio“ brojne trenutke ne samo riječke glazbene scene. Rezultat „lova“ njihova je izložba rock fotografije koja će biti otvorena ovog petka 14. ožujka u 20 sati u prostoru Molekule - bivšoj zgradi Ivexa.
Zašto se baš rock našao u žarištu njihova interesa? Bolji poznavatelji riječke glazbene scene nisu iznenađeni. Zoran Žmirić oduvijek je bio pasionirani ljubitelj glazbe, svirao je u bendovima Laufer, Grad i Sestre, a Carmela također ima glazbenog iskustva, u riječkoj skupini Putokazi, no poznatija je kao novinarka i voditeljica Svid radija.
– U početku je to bio eksperiment. Forma koncertne fotografije je vrlo zahtjevna, potrebno je određeno iskustvo i umijeće jer autor ne može birati apsolutno ništa – ni svijetlo, ni motiv, ni objekt – može izabrati samo trenutak. Željeli smo to isprobati, u početku je bilo teško, no s vremenom smo bili sve bolji i bolji i na kraju smo se zaljubili u taj „zaleđeni zvuk“.
Ove fotografije pričaju priču o riječkoj sceni i svemu što se oko nje zbiva pa smo jednostavno morali povezati sve to skupa i napraviti ovu izložbu, reći će Carmela Žmirić, koja je strast prema slikarstvu pretočila u fotografiju, a potom i inspirirala surpuga da krene njenim stopama. Izložba obuhvaća 25 fotografija nastalih proteklih dvije godine na raznim koncertima u Rijeci i okolici, ali i šire. Iako su se ispred njihovih objektiva našli brojni poznati ne samo riječki rokeri, Žmirići su vrlo „demokratični“ autori, ne rade razliku između već etabliranih glazbenika i onih čije vrijeme tek dolazi. – Nas ne zanima tko je na stageu, nije važno da li se ispred objektiva nalaze „Parafi“ uz čiju smo glazbu odrasli, ili mladi riječki punk bend „Bruno“. Zanima nas isključivo energija i emocija koju možeš „zamrznuti“, uloviti u određenom trenutku. Kad obilaziš izložbe glazbene fotografije već unaprijed znaš što možeš očekivati – tamo nećeš naći demo bend, ili neku novu nadu, autori se trude prikazati „zvijezde“, što je po našem mišljenju pogrešan pristup, naglašava Zoran Žmirić. Na izložbi će se tako naći fotografije od izvođača poput Sisters of Mercy, preko Urbana, Laufera, Let 3, Ede Maajke, Majki do mlađih riječkih bendova koji su tek sad u usponu, poput Fathera i One Piece Puzzlea.
Iako bi Rijeka po prirodi stvari trebala biti prirodni habitus rock fotografije, naši sugovornici ističu da se izložbe posvećene ovom fotografskom žanru u gradu na Rječini mogu nabrojiti na prste jedne ruke.
– U Rijeci ima izuzetno mnogo ljudi koji se bave fotografijom i izuzetno mnogo ljudi koji sviraju, no očigledno je na toj relaciji došlo do kratkog spoja. Čini mi se da najveći broj fotografa kao da čuva svoju energiju za nekog poznatog izvođača. To je loše jer da je tako krajem sedamdesetih razmišljao Damir Krizmanić Kriza, danas ne bi možda imali stare fotografije „Termita“, „Parafa“ i mnogih drugih. I zato je Kriza legenda riječke i šire dokumentarne rock fotografije. Koliko smo upoznati, od izložbe Dragana Borčića u veljači 1991. godine do danas nije bilo izložbe autorske rock fotografije koja nudi trenutak. U međuvremenu je bila realizirana Krizina retrospektiva, te izložba vezana za 25. obljetnicu Ri Rock festivala, ali nije bilo autorske izložbe fotografija koja donosi ono što je aktualno na sceni, „friško ispod čekića“, naglašavaju Žmirići.