Pročitali smo: Anđelo Jurkas ’Veliki prasak’

Pročitali smo: Anđelo Jurkas ’Veliki prasak’Danas vjerovatno ne postoji osoba koja nije čula za 2CELLOS, no još prije par godina dvojac iz ovog tandema bio je poznat samo u krugovima klasičnih glazbenika i to zasebno, bili su poznati užem krugu ljudi i to kao Luka Šulić i Stjepan Hauser, a onda su se stvari počele odvijati brzinom svijetlosti...

Njihov je uspjeh postao toliko fascinantan da se krenulo u realizaciju biografije ova dva mladića iako su široj javnosti poznati tek kratko vrijeme i iako je pred njima još čitav život za stvaranje. Osoba koja se prihvatila ovog posla je Anđelo Jurkas koji se svojski potrudio da nam ne isporuči tek suhoparno bibliografsko štivo puno nanizanih podataka već fascinantnu priču o nevjerovatnom uspjehu ova dva mladića, te sukladno tome biografija nosi naziv ’Veliki prasak’.

Biografiju od 350 starnica objavio je Menart na hrvatskom jeziku, no u planu su i prijevodi knjige za inozemna tržišta. Uz svaku knjigu je priložen i bookmark u obliku violončela s potpisima Luke i Stjepana.

Predgovor knjige ’Veliki prasak’ napisao je sir Elton John koji u njemu opisuje kako se prvi put susreo s glazbom 2CELLOSA. Elton ne skriva svoje iskreno oduševljenje njihovom svirkom ali i Lukom i Stjepanom kao glazbenicima te kaže ’Njihov performans i glazbena interpretacija bili su uistinu nešto posebno, unikatno, zadivljujuće.’ i nastavlja u daljnjem tekstu ’Nisam doživio nešto tako uzbudljivo još od 1960-ih, kad sam gledao Jima Hendrixa uživo u londonskom klubu Marquee.’

Na kraju predgovora Elton priznaje ’ Posebno me veseli što im se svidjela moja ideja da za In2ition obrade pjesmu Fleetwood Maca ’Oh Well’, a još veće zadovoljstvo predstavljao mi je trenutak kada su me pitali da je otpjevam.’

Nakon predgovora čitatelju se obraća sam autor biografije, Anđelo Jurkas, koji kroz prelet aktualnog stanja u u svijetu , ali i kod nas, govori o medijski popraćenim trenucima kako bi se nadovezao na potragu za pričom ’koja će kapitalizirati nečiji trud, rad,energiju, talent, odricanje, godine školovanja.’ i otkrivanjem te priče o Luki i Stjepanu, o 2CELLOS.
Kratak sažetak čitave biografije stao bi u Jurkasovu izjavu ’O svim detaljima vezanim uz početak, trajanje, senzaciju i bljesak Luke Šulića i Stjepana Hausera u kombinaciji 2CELLOS, ali i prije tog glazbeno-kemijskog crossovera, za sad bez predvidivog kraja, govori ova biografija.’

U ’Velikom prasku’ se Jurkas prisjeća i ranijih udruživanja klasike i pop-rock glazbe te spominje albume poput ’Barcelone’ koji su snimili Freddie Mercury i Monserat Caballe, te autore poput Enigme i Gregoriana dok se kroz daljnju razradu priče često referira na violinisticu Vanesu Mae, Maxima Mrvicu i Apocalypticu, četiri čelista koja su se odvažila obraditi Metallicu.

Jurkas iskreno dijeli svoje dojmove o dvojici mladića o kojima je krenuo pisati biografiju te spominje i njihove mailove koje je primao dok su još pripadali isključivo svijetu klasične glazbe i sami sebi odrađivali PR i na posljednjim stranicama biografije priznaje ’Kako sam ih krstio na početku i temeljem prvog dojma, dojam je nakon upoznavanja i prijateljevanja s momcima još podebljan. Oni su Lolek i Bolek. Pat i Mat. Stanlio i Olio glazbe. Dobroćudni crtić karakteri. Silno zabavni, iskreni, neposredni i šarmantni momci koje nije teško voljeti. Lako se uvlače pod kožu.’

U biografiji koja je podijeljena na dio o Stjepanu, dio o Luki i zatim dio o 2CELLOS, Anđelo Jurkas se potrudio saznati mnoge zanimljive podatke o ovoj dvojici mladića koji su jednom snimkom postavljenom na Youtubeu postali svijetska atrakcija.

Smooth Criminal

Razgovarajući s roditeljima, rodbinom, prijateljima, profesorima i suradnicima Luke i Stjepana, Jurkas nam otkriva pozadinu priče o ’iznenadnoj slavi’ te vrlo brzo postaje jasno da su dečki tu gdje jesu stigli napornim radom, odricanjem i predanošću, ali i neopisivom vjerom u ono što rade. Velika podrška u svemu bile su im njihove obitelji a obojica su imala sreće da uz obitelji pune ljubavi i razumijevanja u teškoćama na koje su nailazili tijekom svog ne samo glazbenog odrastanja imaju dobre anđele čuvare, Stjepan u vidu prof. Krunoslava Peljhana, a Luka u vidu Valtera Dešpalja.

Čitajući ’Veliki prasak ’ nailazimo na zanimljivu činjenicu o Stjepanovoj koncentraciji na isključivo klasične autore: ’Vjerovali ili ne, Stjepan Hauser do pred dvije,tri godine nikad nije čuo za Smells Like Teen Spirit, Highway to Hell, With or Without You i slične rock evergreene. Istodobno nikad nije čuo za glumce poput Keanu Reevesa, Morgana Freemana, Kevina Spacceya niti je slušao Urbana, Let3, Majke, TBF ili slične pop-kulturne punktove ovog terena.’

Smells Like Teen Spirit

Isto tako iščitavajući poglavlja ove biografije postaje nam jasna dubina povezanosti Luke i Stjepana koja se očituje kroz njhovu komunikaciju tijekom izvođenja: ’U prijevodu, sjajno se nadopunjuju i drže jedan drugoga pod kontrolom. Što je najfascinantnije , ne rade to školski priučeno nego se kuže pogledom, migom, osjećaju se unaprijed kada će i kako tko odsvirati.’

Sva njihova predanost i kvaliteta rezultirala je velikim brojem poklonika diljem svijeta pa Jurkas objašnjava ’ Njihov dijapazon fanova je ogroman. Od male djece do najstarijih pripadnika. Njihova publika ne mora imati nikakva predznanja, oni osjećaju da se radi o nečem vanserijskom.’ Upravo to vanserijsko dovelo ih je do pozicije u kojoj surađuju s mnogim svijetski popularnim imenima i do trenutaka poput onog na koncertu Pepersa u Zagrebu kada je bubnjar RHCP Chad spontano uletio i sjeo za bubnjeve njihova bubnjara Dušana Kranjca tijekom izvedbe ’Black in Black’.

Knjiga je zabilježila mnoge posebne trenutke kao i priču o tome kako je Stjepan u beogradskom Sava Centru po prvi puta prošetao sa čelom zakačenim za tijelo.

Highway To Hell

Na stranicama ’Velikog praska’ osim mnogih zanimljivih podataka iz djetinjstva, obiteljskih trenutaka razonode, glazbenog školovanja, odlaženja po natjecanjima i slično možemo saznati puno i o privatnim, intimnim trenucima oba cellosa. Iako Jurkas u biografiji nekoliko puta spominje da je Stjepan bio vrlo prisutan u donošenju odluka o tome što i kako će biti napisano ovo je uistinu vrlo iskrena i topla priča bez puno cenzure. Priča koja govori o njihovim strahovima, manama, ljubavima, uspjesima, težnjama i željama, no možda najviše od svega u vremenima kada je ljudima vjera u prave ljudske vrijednosti ozbiljno poljuljana govori o zasluženoom uspjehu dvojice dječaka, mladića koji su samo svojim radom i talentom, svojom upornošću i trudom ostvarili svoje snove.

Dok se vode rasprave jesu li 2CELLOS klasičari, rockeri, crossover, original ili plagijat, autori ili reproducenti ono što je stvarno je glazba koju oni stvaraju. Glazba koja ne pozanje dobne, stilske i ostale granice. Ako bih morala birati strane u bilo kakvoj raspravi priklonila bih se citatu svetog Franje Asiškog koji je rekao ’Onaj koji radi svojim rukama je radnik. Onaj koji radi rukama i glavom je majstor, a onaj koji radi svojim rukama, svojom glavom i svojim srcem- umjetnik.’. Mislim da u glazbi Luke i Stjepana, 2CELLOSa ima puno srca o čemu i govori ova biografija.

AS.Paulić

Objavljeno 30.12.2013.

Svakako da će razlike između filtriranih studijskih uradaka i javnog nastupa itekako biti, no - ne postoji li razlike između filma i teatra? Trenutak nastupa nosi i tremu i bljesak.